Ο προπονητής της ομάδας Νέων του Παναθηναϊκού, Σωτήρης Συλαϊδόπουλος μιλάει αποκλειστικά στο panathinaikos24.gr. Η δύσκολη συγκυρία και η δουλειά των αθλητών από το σπίτι, η συνταγή της επιτυχίας, h επόμενη μέρα στην Κ19 και στην ακαδημία, αλλά και το μήνυμα υπεύθυνης στάσης απ’ όλους μας αυτή την περίοδο.
Ο Σωτήρης Συλαϊδόπουλός έχει έναν σύνθετο ρόλο στον Παναθηναϊκό. Όπως συμβαίνει με κάθε προπονητή σε ακαδημίες. Είναι τεχνικός, αλλά ταυτόχρονα παιδαγωγός και σύμβουλος ζωής. Η καθημερινή του ενασχόληση με τους αθλητές μικρών ηλικιών είναι πολύ σημαντική. Προσπαθεί να βγάλει την επόμενη ραχοκοκαλιά του “τριφυλλιού”, με βάση το πλάνο που έχει τεθεί, και μαζί με τους συνεργάτες του και τον αρχιπροπονητή, Βαγγέλη Σάμιο, διδάσκει τα νέα παιδιά μαθήματα αθλητισμού, αλλά και ζωής. Αυτός, άλλωστε, είναι και ο σύγχρονος ρόλος ενός προπονητή ειδικά σε νέους ποδοσφαιριστές, όπως έχει η Κ19 του “τριφυλλιού”.
Ο τεχνικός της ομάδας Νέων των “πράσινων” μίλησε στο panathinaikos24.gr για όλα τα θέματα που αφορούν τη δουλειά του στον Παναθηναϊκό, για τους στόχους, τον πήχη που έχει ανέβει, τη φουρνιά που ανέβηκε στην πρώτη ομάδα, αλλά και τη δύσκολη συγκυρία που βιώνει η ανθρωπότητα, στέλνοντας το δικό του σημαντικό κοινωνικό μήνυμα.
Σε αυτή τη δύσκολη περίοδο πως διαμορφώνεται η καθημερινότητα η δική σου και φυσικά της ομάδας;
Είναι μια πρωτόγνωρη κατάσταση για τον ανθρώπινο πολιτισμό και γενικότερα για τον αθλητισμό και τις ομάδες .
Και φυσικά έχει αλλάξει κατά πολύ την καθημερινότητα όλων μας ,υπάρχει αρκετός χρόνος για σκέψη αλλά όχι για δράση.
Προσωπικά προσπαθώ να αναπληρώσω τον οικογενειακό χρόνο, να είμαι συνεπής στα θέματα που αφορούν το επάγγελμα μου και τομείς που με ενδιαφέρουν. Όσον αφορά την ομάδα έχουμε σταματήσει τις προπονήσεις από τις 12/03 και δείχνουμε υπευθυνότητα στην αντιμετώπιση του ιού.
Τι πρόγραμμα ακολουθούν οι ποδοσφαιριστές και πως μπορείτε εσείς να το παρακολουθήσετε;
Στα παιδιά έχουν αποσταλεί εξατομικευμένα προγράμματα που εναλλάσσονται κάθε εβδομάδα και αφορούν πτυχές της φυσικής κατάστασης που μπορούν να τα εκτελέσουν στο σπίτι ή βγαίνοντας σε ανοικτό χώρο, ώστε όταν επιστρέψουν στις προπονήσεις να είναι στην καλύτερη δυνατή κατάσταση. Είμαστε στη φάση της δημιουργίας μιας ιστοσελίδας, ώστε αυτό όλο πλέον να γίνεται σε καθημερινή βάση και επίσης να μπορούμε να ανεβάζουμε και video που αφορούν τακτικά θέματα για να δίνουμε συνεχή ερεθίσματα και για το καθαρά αγωνιστικό κομμάτι.
Όπως καταλαβαίνετε η έννοια της ομάδας χωρίς την φυσική παρουσία είναι δύσκολο να διατηρηθεί. Προσπαθούμε να είμαστε σε επικοινωνία με τα παιδιά και να μαθαίνουμε για την υγεία τους αλλά και ό,τι αφορά τις προπονήσεις χρησιμοποιώντας τα social media.
Πόσο ρόλο παίζει η ψυχολογία των αθλητών αυτό το διάστημα και ποιες συμβουλές δίνετε στα παιδιά σε αυτό το κομμάτι;
Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι εμείς μιλάμε για παιδιά που η καθημερινότητα τους έχει αλλάξει με έναν πολύ άμεσο και βάρβαρο τρόπο, στερώντας τους αυτό που αγαπούν να κάνουν καθημερινά.
Θεωρώ ότι ο τομέας της ψυχολογίας πέραν της τωρινής κατάστασης που είναι τελείως εκτός πλαισίου, είναι από τους σημαντικότερους παράγοντες που θα πρέπει να γνωρίζει να διαχειρίζεται ένας αθλητής υψηλού επίπεδου, αλλά αναφερόμαστε σε μια έκτακτη κατάσταση που σαν πρωταρχικό στόχο θα πρέπει να έχουμε να μείνουμε όλοι υγιείς και να το ξεπεράσουμε.
Το να παραμείνουμε ήρεμοι κάτω από αυτές τις συνθήκες και να διατηρήσουμε την θετικότητα μας, μεταδίδοντας την στην οικογένεια μας και στους κοντινούς μας ανθρώπους που αυτήν την περίοδο είναι η ομάδα μας, είναι πολύ σημαντικό και σίγουρα επιδρά στην ψυχολογία όλων μας.
Τι πρέπει να προσέχει ένας ποδοσφαιριστής περισσότερο στην καραντίνα και ειδικά ο νεότερος;
Θεωρώ ότι όλα τα παιδιά που ασχολούνται σε αυτό το επίπεδο είναι πειθαρχημένα όσον αφορά τους εξωγενείς τομείς του αθλήματος που μπορεί να αφορούν τη διατροφή, τον ύπνο κτλ.
Το ότι κάνεις δεν γνωρίζει ποτέ θα ξανά μπούμε σε μια κανονικότητα, πιστεύω ότι είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα και μπορεί να έχει μεγάλες επιπτώσεις και μεταπτώσεις στον ψυχολογικό τομέα. Είναι δύσκολο και χρήζει προσοχής. Ισως το να παραμείνεις συγκεντρωμένος στο στόχο και στα όνειρα σου, μπορεί να βοηθήσει.
Από την πλευρά μου θα ήθελα να τους τονίσω ότι ακόμα και σε αυτές τις δύσκολες και δυσάρεστες καταστάσεις, μπορούμε να βρούμε τα θετικά, όπως να αφιερώσουμε χρόνο σε αγαπημένα πρόσωπα, να βρούμε νέα ενδιαφέροντα, όπως το διάβασμα, και να είναι και αυτή μια περίοδος που δεν θα σταματήσει την εξελικτική μας πορεία σαν άτομα.
Η πορεία της ομάδας φέτος και οι στόχοι της; Είστε ικανοποιημένος από την πορεία και τη δουλειά που έγινε; Τι περιθώρια βελτίωσης υπάρχουν και ποια είναι αυτά;
Υπάρχουν πολλοί τρόποι να αξιολογήσεις μια σεζόν στις αναπτυξιακές ηλικίες. Αν και το σωστότερο κατά την προσωπική μου άποψη, όταν μιλάμε για ακαδημίες, είναι να αξιολογείς συνολικά ή ατομικά το επίπεδο των παικτών και την ετοιμότητα τους να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του σύγχρονου τρόπου παιχνιδιού και εν συνεχεία στο dna του συλλόγου. Αναφερόμαστε σε μια συλλογική δουλειά που έχει γίνει σε βάθος χρόνου και περιλαμβάνει δουλειά πολλών ανθρώπων.
Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι ένας μεγάλος αριθμός από τα παιδιά της κ19 συμμετείχαν στις αγωνιστικές υποχρεώσεις της πρώτης ομάδας, μας κάνει περήφανους και χαρούμενους σαν ακαδημία και σίγουρα είναι μεγάλη επιτυχία για τον σύλλογο.
Καθαρά στον αγωνιστικό τομέα θεωρώ ότι στο μεγαλύτερο τμήμα του πρωταθλήματος ήμασταν η ομάδα που έπαιζε το πιο πλήρες και θελκτικό ποδόσφαιρο. Σίγουρα θα θέλαμε να είχαμε πιστοποιήσει αυτήν την ανωτερότητα και με τον τίτλο, που ήταν και ο ομαδικός μας στόχος, αλλά όπως έχω πει και στο παρελθόν είμαστε μέλη μιας διαδικασίας που εξελίσσεται και προσπαθούμε να εξελίξουμε τα νέα παιδιά.
Η παρακαταθήκη που πρέπει να αφήνουμε σαν τμήματα υποδομής και ως προπονητής αναπτυξιακών ηλικιών στο σύλλογο είναι πολλά περισσότερα από ένα αποτέλεσμα, μια νίκη. Ίσως ακόμα και από ένα τίτλο.
Πιστεύω σαν επίπεδο ακαδημίας και παροχών είμαστε προνομιούχοι έναντι άλλων συλλόγων, αλλά περιθώρια βελτίωσης υπάρχουν πάντα. Ειδικά όταν μιλάμε για αναπτυξιακές ηλικίες που πλέον παγκοσμίως οι σύλλογοι έχουν πάει στην εξατομίκευση του ποδοσφαιριστή. Είτε αυτά αφορούν ποιότητα δουλειάς, είτε παροχές σε αθλητικό εξοπλισμό και γήπεδα, είτε σε εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό.
Πως είναι τώρα η συνεργασία της Κ19 με την πρώτη ομάδα και κυρίως με τον Γιώργο Δώνη και το τεχνικό επιτελείο;
Παρά τις μεγάλες απαιτήσεις της πρώτης ομάδα, υπήρχε εβδομαδιαία επικοινωνία με τον κ. Δώνη και κυρίως με τους άμεσους συνεργάτες του, τόσο δική μου όσο και του κ. Σάμιου όσον αφορά τα παιδιά που συμμετείχαν στις εκδηλώσεις της πρώτης ομάδας και το αν θα αγωνίζονταν με την κ19 ή την πρώτη ομάδα, όπως και για άλλους τομείς που μπορεί να αφορούσαν την προπόνηση και θέματα της ακαδημίας.
Ας μιλήσουμε λίγο για νέα φουρνιά που ανέβηκε στον Παναθηναϊκό, αλλά και την επόμενη. Ποιο είναι το πλάνο που χαράζετε στην Κ19 για την επόμενη μέρα;
Θεωρώ ότι η φουρνιά που ανέβηκε φέτος στην πρώτη ομάδα είναι μια φουρνιά που σε βάθος χρόνου με δουλειά και την απαιτουμένη υπομονή, ο σύλλογος μπορεί να επενδύσει και να γίνει η ραχοκοκαλιά της ομάδας. Είναι μια φουρνιά παιδιών, εκ των οποίων τα περισσότερα είναι πολλά χρόνια στον σύλλογο με έναν πολύ συγκεκριμένο τρόπο που αφορούσε των τρόπο που επιλέχτηκαν βάση προοπτικής, χαρακτηριστικών, μήνα γεννήσεως και ακόμα σημαντικότερο το πρόγραμμα εκπαίδευσης που ακολούθησαν όλα αυτά τα χρόνια που βρίσκονται στην ακαδημία, από πολλούς και σημαντικούς προπονητές.
Τα τελευταία τρία χρόνια θεσπίστηκε από τον σύλλογο ένα ξεκάθαρο πλάνο που αφορούσε την ένταξή τους στην κ19 και εν συνέχεια στην πρώτη ομάδα. Σίγουρα έχουν ανεβάσει τον πήχη ψηλά όσον αφορά την επομένη μέρα και την δουλειά της ακαδημίας. Θεωρώ τον εαυτό μου προνομιούχο και τυχερό που ήμουν ο προπονητής τους αυτά τα τρία χρόνια.
Όσον αφορά την επομένη μέρα, με την έλευση του κ. Σαμίου και σε συνεργασία με τους συνεργάτες μου και τους προπονητές των υπολοίπων τμημάτων, έχουμε ξεκινήσει το σχεδιασμό για την Κ19 της επόμενης χρονιάς.
Μπορεί ο Παναθηναϊκός να φτάσει στο σημείο να στηρίζεται σε ένα αρκετά μεγάλο βαθμό στην ακαδημία του; Είναι εφικτό αυτό και αν ναι σε τι σημείο βρίσκεται τώρα το κλαμπ και τι του λείπει για να το “μεγαλώσει”;
Διαχρονικά η ακαδημία του Παναθηναϊκού ήταν σημαντικότατο μέρος του συλλόγου. Επίσης ο σύλλογος είναι ταυτισμένος με παίκτες της ακαδημίας στην σύνθεση του. Θεωρώ ότι είναι στο dna του συλλόγου, ανεξαρτήτως λόγου που μπορεί να συμβαίνει.
Σίγουρα υπάρχουν δομικά προβλήματα που δεν αφορούν μόνο τον Παναθηναϊκό αλλά όλες τις ομάδες που έχουν ακαδημίες. Προκειμένου να παρέχει μια ακαδημία πολλούς ποδοσφαιριστές στην πρώτη ομάδα, θα πρέπει να μειωθεί το κενό ανάμεσα σε κ19 και πρώτη ομάδα, καθώς η απόσταση είναι μεγάλη για ένα παιδί που δεν έχει κλείσει καν τα 19 να σταθεί άμεσα στην πρώτη ομάδα. Η δημιουργία δεύτερων ομάδων στη μορφή που λειτουργούν στο εξωτερικό, θα ήταν μια λύση που θα βοηθούσε αρκετά και θα είχε καλύτερα αποτελέσματα τόσο για τους συλλόγους όσο και στην ωρίμανση των παιδιών, αλλά έχω γνώση της δυσκολίας του εγχειρήματος .
Αυτός ήταν ο λόγος που μίλησα για επιτυχία του συλλόγου μας, όσον αφορά τον αριθμό των παιδιών που έχουν βγει από την ακαδημία και αυτή την στιγμή βρίσκονται στην πρώτη ομάδα.
Οι άνθρωποι του αθλητισμού πρέπει να αποτελούν παράδειγμα. Υπάρχει κάποιο μήνυμα που θα ήθελες να περάσεις σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία;
Ζούμε μέρες που δεν έχει ξαναζήσει ο πλανήτης. Πανανθρώπινες άξιες όπως η ελευθερία, ο σεβασμός στον πολίτη και ο ίδιος ο πολιτισμός δοκιμάζονται. Αλλά κυρίως δοκιμαζόμαστε εμείς οι ίδιοι καθημερινά με την στάση και την υπευθυνότητα μας.
Για να διατηρήσουμε αυτές τις τόσο σημαντικές έννοιες ζωντανές, θα πρέπει πρώτα να διατηρήσουμε την ανθρωπιά μας και τον συνάνθρωπο μας ζωντανό.
Άλλωστε είναι η πρώτη φορά που μπορούμε να κάνουμε τόσα πολλά για την ανθρωπότητα, χωρίς να κάνουμε τίποτα κυριολεκτικά και αυτό είναι υπέροχο.
Όταν όλα αυτά θα έχουν τελειώσει, είναι σημαντικό να αισθανόμαστε περήφανοι για τη στάση και τον τρόπο που αντιμετωπίσαμε αυτήν την δυσκολία.